Voetgangerscongres

Meer veiligheid voor voetgangers en fietsers: Ouder-Amstel verlaagt snelheid naar 30 km/u

Meer veiligheid voor voetgangers en fietsers: Ouder-Amstel verlaagt snelheid naar 30 km/u

De afgelopen zes maanden werkte DTV in opdracht van gemeente Ouder-Amstel aan het ontwerp van een GOW30: een gebiedsontsluitingsweg 30 km/u. Daarbij stond centraal hoe de verkeersveiligheid en leefbaarheid verbeterd konden worden, met speciale aandacht voor voetgangers en fietsers. In nauwe samenwerking tussen bewoners, de gemeente en adviesbureau DTV is een nieuw ontwerp tot stand gekomen.

De Jacob van Ruisdaelweg en Hoofdenburgsingel in Ouderkerk aan de Amstel zijn ingericht als (verouderde) GOW50. Met smalle parkeervakken, voetgangersoversteekplaatsen met beperkte snelheidsremming en deels een menging van fietsers en gemotoriseerd verkeer. Geen prettige situatie voor de omwonenden en de vele kinderen die deze wegen kruisen. Daarom stelde de gemeente in het mobiliteitsplan vast dat deze weg moet worden opgewaardeerd en heringericht tot GOW30. Zo blijft de bereikbaarheid van bus en hulpdiensten geborgd, maar ontstaat straks een verkeersveiligere en prettigere weginrichting.

Participatie als fundament van het ontwerp

De afgelopen zes maanden begeleidde DTV het ontwerp- en participatieproces voor de gemeente Ouder-Amstel. Carmen Linssen, adviseur Verkeersarchitectuur bij DTV: “Bewoners zijn vanaf het begin af aan betrokken. Door middel van een enquête en vervolgens drie klankbordavonden voor én door bewoners zijn we samen tot een schetsontwerp gekomen.”

Wensen van bewoners

Tijdens de eerste klankbordbijeenkomst kwamen knelpunten uit de enquête aan bod. De grootste zorgen betroffen verkeersonveiligheid door hoge snelheden, onveilige oversteeklocaties voor voetgangers, en de doorstroming bij een rotonde. Ook gaven bewoners aan dat het wonen langs de drukke rijbaan onprettig was. De prioriteiten lagen bij snelheidsverlaging, maatregelen om dit te handhaven, veiliger oversteken en een overzichtelijkere situatie bij het noordelijke kruispunt. Stijn Zijlstra, adviseur Mobiliteit bij uitvoeringsorganisatie Duo+ (Uithoorn, Ouder-Amstel en Diemen), benadrukt: “Door bewoners vanaf het begin te betrekken, wordt het ontwerp niet alleen beter, maar ook breder gedragen.”

Een veilige en groene straat

Op basis van de wensen zijn diverse maatregelen toegevoegd: bredere fietspaden, een voorrangskruispunt, (kruispunt)plateaus bij oversteeklocaties en een asverspringing. Deze helpen de snelheid te verlagen en vergroten de afstand tot woningen. Omdat verkeersdrempels op veengrond eerder voor overlast zorgden, zijn die bewust nabij woningen vermeden. Ook vervallen enkele langsparkeerplekken en wordt meer groen toegevoegd.

Meer ruimte voor fietsen en lopen

De bestaande rotonde is vervangen door een voorrangskruispunt. Hierdoor ontstaat meer overzicht, betere doorstroming en extra ruimte voor fietsers én voetgangers. Beiden krijgen op het middeneiland de mogelijkheid om veilig te wachten. Op de Hoofdenburgsingel is er onvoldoende ruimte voor vrijliggende fietspaden, maar door verhoogde plateaus, brede fietsstroken en een gekleurd wegdek wordt de snelheid verlaagd en de positie van fietsers en voetgangers versterkt.

Breed gedragen ontwerp

Carmen Linssen: “Bewoners zagen hun wensen serieus bekeken en waar mogelijk verwerkt worden. Met dit open participatieproces is zo tot een breed gedragen voorlopig ontwerp gekomen. De gemeente heeft laten zien dat participatie niet alleen een verplichting is, maar een kans om samen tot betere oplossingen te komen.” Stijn Zijlstra vult aan: “De samenwerking met de bewoners, gemeente en DTV laat zien hoe participatie echt werkt: samen van signalen naar schetsen.”

Op weg naar uitvoering

Wes Dekkers, beleidsadviseur Mobiliteit bij de gemeente Ouder-Amstel: “Ik ben al twee jaar bezig met de uitvoering van het mobiliteitsplan. Dit is toch wel het mooiste project tot nu toe. De combinatie van goede participatie en inhoudelijke kennis heeft dit project tot een succes gemaakt. Voor onze hele organisatie kan dit project als voorbeeld dienen.”

Het ontwerp, opgesteld door CivielPlan, wordt de komende tijd intern getoetst en via een informatiebijeenkomst toegelicht aan geïnteresseerden. Daarna is het aan het gemeentebestuur om middelen beschikbaar te stellen, zodat de opwaardering van de Jacob van Ruisdaelweg en Hoofdenburgsingel tot GOW30 kan starten.

Meer veiligheid voor voetgangers en fietsers: Ouder-Amstel verlaagt snelheid naar 30 km/u

Foto boven: Ouderkerk aan de Amstel door DTV
Foto onder: ontwerp GOW30 door CivielPlan

Meer veiligheid voor voetgangers en fietsers: Ouder-Amstel verlaagt snelheid naar 30 km/u

 

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven